The Wire

No seré jo qui pugui afegir res nou ni important al que ja s’ha dit i escrit sobre aquesta obra d’art, però crec que The Wire ha de tenir el seu espai a n’aquest bloc. 

Normalment intent no dir de manera contundent que una producció m’ha agradat molt, que li posaria gairebé un 10 o que és molt bona quan pens que ho és, perquè el que fas és crear expectatives i, a mi, no m’agrada que m’ho facin. Per això, per un pur exercici d’empatia i de respecte cap a la subjectivitat de cadascú, me sap greu fer-ho. En aquest cas però, he pensat que faré una excepció, perquè no me’n queda d’altra que apuntar-me al grup de persones que enalteixen aquesta sèrie i la col·loquen entre el millor de tota la història de la ficció televisiva. I ho dic sincerament: no ho faig per esnobisme, ho faig perquè és el lloc que es mereix. 


I és que tot i ser un gran consumidor de ficció, de diferents estils i en distints  formats, mai havia vist una cosa com The Wire. Per què? Possiblement perquè no existeix res igual. És una sèrie crua, i molt, molt realista. Els seus creadors principals són dos: un, David Simon, antic periodista d’un diari local; l’altre, Ed Burns, expolicia i exprofessor. Tots dos exerciren a la ciutat de Baltimore, que no només és l’escenari on transcorre The Wire sinó que és també un dels grans protagonistes de la sèrie. I això fa que els seus autors (menció especial també els molts convidats que han col·laborat en guions, com Dennis Lehane) sàpiguen molt bé de què parlen fins a uns límits, uns mecanismes de funcionament i unes connexions esfereïdores. 


Aquest realisme la converteix en una sèrie que no és fàcil de veure. Té estones on s’assembla més a un documental. Apareixen molts de personatges, molts noms (i malnoms) i molts de càrrecs i estructures organitzatives. Això fa que tengui moments d’embull i de manca de ritme. Veure-la en versió original a més, encara ho remarca més (l’argot o “slang” dels protagonistes mereix un estudi a part). A mi també m’ha costat. Algunes temporades he desconnectat, no perquè no m’agradés, sinó perquè començava a veure altres coses que pot ser m’enganxaven més, que eren més immediates. 


La cruesa de The Wire es percep en moltes coses: històries dures però extremadament versemblants (els autors coneixen el món que retraten); exteriors que són (gairebé sempre) els llocs reals on transcorren les històries; extres que són habitants dels suburbis (fins i tot, un secundari és en realitat un antic traficant que ha servit d’inspiració per un dels personatges més importants de la sèrie). I una cosa que m’ha cridat molt l’atenció: la sèrie s’allunya molt de l’èpica televisiva tal i com l’entenem avui. No hi ha moments musicals ni càmeres lentes que anticipin o recreeïn situacions com, per exemple, la mort d’un personatge. Alguns, fins i tot amb cert pes a les trames, moren (hola, Game of Thrones). Però sovint amb un tir. Una bala que surt i fa la seva feina. Ràpid, sense artificis. Passa i ja està. És com si passés devora tu. És com passa a la vida real. I The Wire te posa allà, però no en primera fila per veure l’escena. Te posa DINS l’escena. I aquí hi ha un dels trets característics, almenys quan a llenguatge i narrativa, d’aquesta sèrie.  


Bé i, de què va, The Wire? Alguna vegada he llegit que no és just dir que és una sèrie de policies. No ho és. No s’hauria de minimitzar així. Almenys no és únicament de policies i no ho és en el sentit tradicional (ni bons - dolents; ni només policies - traficants). Sí que és policíaca, perquè hi ha investigacions, però és un “thriller” bastant més complexe. 


La sèrie comença contant les investigacions de la policia de Baltimore per desarticular una gran banda de traficants de la ciutat, basant aquestes investigacions amb escoltes telefòniques i espionatge, fet que jugarà un paper al llarg de la sèrie (d’aquí el seu títol, remarcat en castellà amb el subtítol “Bajo escucha”). Però això només és l’inici, perquè a part de veure com treballen les dues parts dia a dia, amb escenes molt quotidianes, les històries es van expandint. Al llarg de les 5 temporades es mantenen trames d’investigacions lligades al tema, però cada temporada retrata un aspecte de la ciutat que, a més, se podria extrapolar a la gran majoria de ciutats nordamericanes actuals i, salvant les distàncies, a moltes grans metròpolis del segle XXI. La policia i el narcotràfic; el funcionament del port,  la crisi dels estibadors i els seus sindicats; el mercat immobiliari i la política dels EUA; el sistema educatiu i com afecta als suburbis; la premsa i el seu paper en el context actual. Aquests són els grans temes de The Wire, centrant-se cada temporada en un d’ells. 


I amb aquests temes i aquestes trames, el que fan el senyor Simon i el seu equip és mostrar el costat més fosc i més tèrbol de la societat (teòricament) més desenvolupada i pròspera del món. Analitzen varis dels eixos més importants d’un sistema podrit fins als fonaments i mostren, amb la cruesa que s’ha convertit amb marca de la casa, els efectes del neoliberalisme (tots som xifres; tot s’ha de quantificar; tot està regit pels diners) en el model urbà dels EUA i, en definitiva, en les grans àrees metropolitanes postindustrials dels inicis del present segle. I és que The Wire es va emetre entre 2002 i 2008, però la gran majoria dels temes que tracta són més vigents que mai. 


Diu Simon que el que volia amb la sèrie era plantejar preguntes: què falla? Què fem malament? I si ho sabem, per què ningú no hi posa remei? No hi ha dubte que això de plantejar qüestions ho aconseguí sobradament.


Voldria acabar amb una darrer punt que és el que consider que fa encara més gran la sèrie. Perquè el gran anàlisi que planteja no és dels eixos que comentàvem de manera aïllada, sinó de com tots estan connectats i com aquelles situacions, les accions realitzades per personatges que havíem vist en capítols, temporades o trames anteriors, tenen la seva repercussió sovint, en un món que sembla molt allunyat però que Simon s’encarrega de mostrar que no és així. Perquè tot està connectat. Com diu Lester Freamon, un dels grans personatges de la sèrie: “totes les peces tenen importància”. 


Sense voler fer cap espòiler només afegiré que els 3-4 darrers minuts de la sèrie me pareixen una cloenda de manual. Per com estan rodats i pel que transmeten: són una reflexió del món que ens han mostrat al llarg de 5 anys, deixant veure el present i com serà el futur més immediat de distintes persones de Baltimore, algunes que coneixem (personatges) i altres que no (habitants corrents) i, alhora, fan referència a l’eslògan d’una de les temporades: les normes canvien, les persones que hi participen canvien però el joc, els engranatges, continuen. 



 Post by Mik

Comentaris

  1. Aquí hi ha una notícia que parla de la mort de Melvin Williams, l'extraficant que inspirà un dels personatges i que, a més, apareix en un breu paper a la sèrie.

    https://www.culturaocio.com/tv/noticia-muere-melvin-williams-hombre-inspiro-serie-the-wire-20151204123006.html

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Etiquetes

Affaire1 Agent Cooper1 Alcohol1 Altres1 Altres mitjans1 AMC1 American way of life1 Angelo Badalamenti1 Anna Torv1 Antologia1 Àrtic1 Assassins en sèrie2 Aventures4 Baby Blue1 Baltimore1 Barb1 Battlestar Galactica1 BBC2 Black Mirror1 Breaking Bad1 Bryan Cranston1 Carles Porta1 Catalunya Ràdio1 Cercle Polar1 Christopher Nolan1 Cicely1 Ciència Ficció11 Cillian Murphy2 Comèdia7 Contraban1 Corrupció3 Crítica1 Cultura clàssica1 David Lynch1 David Simon1 Defred1 delinqüència1 Demogorgon1 Desdentao1 Distopia2 Doctor en Alaska1 Dominic West2 Donuts1 Drama11 drogues2 Educació2 Eleven1 Ellen Page1 Els Joves1 Emperadors1 Espai1 Excèntrica1 Expedicions àrtiques1 Fantasia1 Feminisme1 Filosofia3 Frances Conroy1 Fringe1 Funeral1 Funeràries1 Futur2 gàngsters1 Globus d'Or1 Guerra1 Hawkins1 HBO3 Heisenberg1 Història1 Humor negre1 IB31 Indiana1 Investigació1 Ironia1 Iwan Rheon1 Jack1 Janine Turner1 Jesse1 JJ Abrams1 JK Simmons1 John Noble1 Joseph Gordon-Levitt1 Joshua Jackson2 Kate1 Kuk7 Kyle Maclachlan1 La 22 Laura Palmer1 Lauren Socha1 Leonardo DiCaprio1 LGTBIQ+1 Literatura1 Lizzy Caplan1 Llibre1 Locke1 Lost1 Màfia1 Mallorca1 Margaret Atwood1 Mariners1 Marion Cotillard1 Mark Frost1 Masters of sex1 Mathew McConaughey1 Maura Tierney1 Medianoche1 Meta1 Metamfetamina1 Michael C. Hall1 Michael Caine1 Michael Sheen1 Mik9 Millie Bobby Brown1 Misfits1 Misteri1 Món rural1 Mort1 Nancy1 Nathan1 No Ficció1 Northern Exposure1 Novel·la1 Olivia Dunham1 Pallars Sobirà1 Pantalles1 Pel·lícula1 Pel·lícula interactiva1 Pel·lícules1 Perdidos1 Periodisme1 Perspectiva1 Peter Krause1 Pirineus1 Podcast1 Policia4 Policíac3 Política3 Políticament incorrecte1 Ports1 premsa1 Producte local1 Punk1 Ràdio1 Religió1 Remake1 Rob Morrow1 Robert Sheehan1 Roma1 Romanç2 Roslyn's Cafe1 Ruth Wilson1 Sarah Lancashire1 Sàtira3 Sawyer1 Say my name1 Sèries24 Sèries Britàniques5 Sexe2 Sheryl Lee1 Sil4 Siobhan Finneran1 Sistema educatiu1 Sitcom4 Smartphones1 Spaceopera1 Stranger Things1 Superherois1 Surrealisme1 Surrealista1 SXIX1 Tatiana Maslany2 TC2 Tecnologia1 Tele 51 Teràpia2 Terror3 Thatcher1 The Affair1 The Terror1 The Upside Down1 The Wire1 The Young Ones1 Thriller6 Tom Hardy2 Tor1 Tot5 Tot ¡1 TV33 TVC1 Twin Peaks1 Unhappily Ever After1 Vaixells1 Vida de poble1 Walter Bishop1 Walter White1 Winona Forever1 Winona Ryder1 Woody Harrelson1 Zooey Deschanel1
Mostra'n més

Entrades populars